Idag har jag och min kära hustru Katja ägnat stora delar av dagen åt att klippa till, sy och sätta upp ett draperi under äldste sonens (5 år) säng. Resultatet blir en koja/grotta/gruva där han, lillebror och snart säkert även kompisar kan krypa in och gömma sig, låt fantasin flöda eller helt enkelt mysa en stund.
Det var roligt att skapa själv, men ack sån tid det tog för en annan som högt räknat plockar fram symaskinen en gång om året. Nyttan av att kunna sy skall alltså inte undervärderas, men idag är det kunskap vi ganska lätt kan köpa – kläder och hemtextilier köper vi färdiga, sydda av flinka fingrar i ett fjärran låglöneland. Sömnadskunskapen som förut var en förutsättning för att sköta ett hushåll är alltså numera inte alls lika nödvändig.
Trots detta har (sy-)slöjden behållit sin plats i skolan. Jag vill minnas att jag hade två timmar slöjd i veckan i fyra år under grundskolan. Är det kanske dags att föra över en del av alla dessa timmar till undervisning i något som är mer nödvändigt för livet idag? Vad är det vi inte lika lätt kan köpa av någon som gör det bättre? Jag skulle vilja lägga en röst vardera på:
- Kritiskt tänkande – inse att om det låter för bra för att vara sant så är det oftast det, förstå att det finns gott om människor som inget hellre vill än lura av dig dina pengar genom t ex Nigeriabrev och Facebook scams…
- Källkritik – att värdera och ifrågasätta information, var den kommer ifrån och vad avsändaren har för syfte med att sprida den…
- Säker online – integritet, sekretess, privat och personligt – var går gränsen för vad du vill dela med dig av, allt finns kvar…
- Sköt din dator – gör datorn till ett verktyg i din tjänst, gör backup så att dina dokument och bilder finns kvar så länge du vill, koppla upp dig till internet på säkert sätt…
Dags för en ny läroplan?!
Dag 12 i #blogg100
Nej, att ta bort timmar från skapande ämnen tror jag gör mer skada än nytta. Glädjen över att ha knåpat ihop något själv kan knappast ersättas av glädjen över att ha kommit fram till att en text förmodligen inte var att lita på.
Kanske behöver man inte ha syslöjd ända upp i nian, men att få lära sig att göra saker med händerna ska inte underskattas. Inom ämnet bild är det lättare att digitalisera, skapa bilder, filmer, bildspel och så vidare.
Skapandets glädje är alldeles för viktig för att åsidosättas. Förslagen du har bör snarare sättas in i andra ämnen såsom tex svenska.
Jag förstår vad du menar Jonas, men jag tror man måste våga ta bort saker för att kunna lägga till annat. Om vi måste välja bort något som inte är så relevant idag är nog del av slöjden mitt förstahandsval.