Varför inte konkurrera med en alternativ affärsmodell?

Jag har under ett antal år varit IT-ansvarig i Göteborgs scoutdistrikt, en sammanslutning av ca 40 scoutkårer i Göteborgsområdet. Vi har ett litet kansli med en anställd, ett par datorer och en gammal server i en skrubb. Jag är på väg att lämna över ansvaret till yngre förmågor, och som del av överlämningen är tanken att byta ut vår gamla server mot någon form av molnbaserad tjänst för fillagring som ger bättre åtkomst, stabilare drift och inte minst är billigare än att köpa ny hårdvara.

Det finns till synes många olika tjänster att välja bland, t ex Office 365 och Google Docs för att nämna de två största. När man inventerar marknaden inser man dock snabbt att alla tjänsterna använder samma affärsmodell – ett fast pris per användare och månad. För oss som har mellan 50 och 100 ideella användare där de flesta inte loggar in mer än en eller ett par gånger i månaden blir en sådan modell orimligt dyr.

Själva tjänsten fillagring är ganska svårt att differentiera mot kund, det finns inte så mycket att variera eller att lägga till som unikt försäljningsargument (USP). Med andra ord är det bara paketeringen av tjänsten som gör någon större skillnad. Hur kommer det då sig att samtliga leverantörer licensierar sin tjänst likadant och i praktiken bara konkurrerar med priset? Om någon leverantör istället erbjöd ett annat sätt att ta betalt skulle de ju plötsligt öppna upp för en helt ny kategori kunder. Ta till exempel betalt per lagringsvolym, antal samtidiga användare, mängd upp och nedladdad data eller liknande. Jag är nog inte ensam om att kunna tänka mig att köpa på andra villkor!

Hur ser det ut i din bransch? Tar alla betalt på samma sätt? Varför inte konkurrera med en alternativ affärsmodell?

 

Dag 20 i #blogg10