Du vet att du fyllt 40 när…

… det dyker upp reklam för Tena inkontinensskydd på Facebook. Jag fick annonsen ifråga häromdagen och idag kommenterade även Daniel Erkstam annonsen på Facebook. (Tyvärr missade vi båda att ta en skärmdump för att kunna visa den efteråt.) Skönt att åtminstone veta att man inte är ensam i det segment Tena valt ut att rikta sin annons till, uppenbarligen är det fler medelålders män och kvinnor i nätgemenskapen som sett denna eller annan reklam med liknande urval av målgrupp.

Jag har inte själv testat att annonsera på Facebook, men det verkar onekligen som att segmenteringen inte fungerar så bra på en jämförelsevis så liten marknad som Sverige. Bara åldersurval låter väl brett för att sprida relevant reklam. Jag tror att relevant reklam är en fördel för både annonsörer och oss som den visas för, den ger mer pengar tillbaka respektive stör mindre, så att skicka samma annons till för stora grupper riskerar bara att ge negativ uppmärksamhet som resultat.

Och nej,åtminstone än så länge tillhör jag inte målgruppen för annonsen.

 

Dag 28 i #blogg100