Man brukar säga att det finns tre sorters lögn, nämligen lögn, förbannad lögn och statistik. I söndags rapporterade Sveriges Radio om att Trafikverket ändrat definitionen av vad som anses vara ett försenat tåg, från minst fem minuter efter utsatt tid till hela femton minuter. Personligen tycker jag det flyttar siffrorna på tågens förseningar från statisken till lögnen.
Redan 7 juli 2012 skrev Sydsvenskan om samma sak, troligen har Sveriges Radio lyft frågan nu efter att statistiken för förra årets tågförseningar redovisats och uppvisat en omotiverat stor förbättring från tidigare år. Enligt den nya definitionen var nästan 97% av de svenska tågen i tid under förra året.
Orsaken till den ändrade definitionen är höjd i dunkel, och skylls på både jämförelse med andra trafikslag, hur man gör i andra europeiska länder och en uppgörelse mellan Trafikverket och tågbranschen. Ingen verkar dock ha funderat över hur vi resenärer som kunder till tågbolagen uppfattar det. Jag tror att den tidigare definitionen där allt över fem minuter efter utsatt tid anses vara en fördröjning är betydligt mer i linje med den allmänna uppfattningen. Att ta en ”akademisk kvart” är inte tillåtet i de flesta andra sammanhang. Att den ansvariga myndigheten fifflar med siffrorna på detta sätt är minst sagt anmärkningsvärt och borgar inte för något större förtroende.
Deeped bloggade på samma ämne igår och visade hur befängt det nya måttet är genom att vända på situationen – tänk om vi resenärer skulle tillåtas vara femton minuter sena till tåget?
Edit: Egentligen skall det ju vara ”vit lögn, förbannad lögn och statistik” – men poängen kvartstår.
Dag 35 i #blogg100