{"id":675,"date":"2013-03-02T23:55:42","date_gmt":"2013-03-02T22:55:42","guid":{"rendered":"http:\/\/www.waborg.se\/?p=675"},"modified":"2013-03-03T22:52:06","modified_gmt":"2013-03-03T21:52:06","slug":"passion-kan-forandra-varlden","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.waborg.se\/2013\/03\/02\/passion-kan-forandra-varlden\/","title":{"rendered":"Passion kan f\u00f6r\u00e4ndra v\u00e4rlden"},"content":{"rendered":"
1997 hade Steve Jobs nyligen \u00e5terkommit till det Apple han f\u00e5tt sparken fr\u00e5n 1985. Apple stod p\u00e5 konkursens rand, och nya grepp beh\u00f6vdes f\u00f6r att visa v\u00e4lden varf\u00f6r vi skulle k\u00f6pa n\u00e4sta dator fr\u00e5n Apple. Det handlade d\u00e5 enbart om datorer, varken iPod eller iPhone var \u00e4nnu uppfunna. Steve Jobas tog det d\u00e5 j\u00e4rva steget att strunta i att prata om prestanda eller j\u00e4mf\u00f6ra sig med huvudkonkurrenten Windows och valde att ist\u00e4llet ber\u00e4tta en historia om vad f\u00f6retaget st\u00e5r f\u00f6r. Trots att Apple \u00e4r ett konkursf\u00e4rdigt bolag med bara n\u00e5gra f\u00e5 procents marknadsandel v\u00e5gar Steve Jobs j\u00e4mf\u00f6ra Apple med n\u00e5gra av v\u00e4rldens starkaste varum\u00e4rken som Nike, Coke och Disney. De k\u00e4rnv\u00e4rden han v\u00e4ljer att lyfta fram \u00e4r inte heller anspr\u00e5ksl\u00f6sa – ”Vi tror att m\u00e4nniskor med passion kan f\u00f6r\u00e4ndra v\u00e4rlden till det b\u00e4ttre!”<\/p>\n
Idag kallar vi den h\u00e4r typen av marknadsf\u00f6ring f\u00f6r storytelling och konceptet har utvecklats ytterligare. Apples kampanj ”Think Different” \u00e4r fortfarande bland den b\u00e4sta reklam som n\u00e5gonsin gjorts.<\/p>\n
I filmen nedan kan du se Steve Jobs utveckla de h\u00e4r tankarna mer. Filmen har tyv\u00e4rr b\u00e5de d\u00e5lig bild och d\u00e5ligt ljud, s\u00e5 h\u00f6rlurar rekommenderas.<\/p>\n