Facebook och förändringsrädsla

Ny layout för Facebooks nyhetsflöde

Idag presenterade Facebook en ny layout för nyhetsflödet som kommer att rullas ut till användarna inom kort. Fokus sägs vara på dina vänner och då i huvudsak på bilder – fler och större bilder. Man skall också kunna välja mellan flera olika sätt att se flödet, ”det senaste” som verkar vara i huvudsak som idag, ”dina vänner” och ”följer” som sätter fokus på dina vänner respektive sidor och personer du följer. Det kommer också ett nytt flöde för bilder – kanske är det första steget för att lyfta fram innehåll från Instagram som ju Facebook köpte för snart ett år sedan.

http://youtu.be/_PW54Sm99ck

Inget sägs dock om hur sponsrade inlägg och övrig reklam kommer att presenteras. Jag tror att mottagandet kommer att bero väldigt mycket på hur de löst presentationen av just reklamen. Många, inklusive jag själv, börjar tröttna på hur reklamen tar allt större plats i flödet. Facebooks fortsatta framgång är beroende på att de behåller användarna på sajten samtidigt som pengarna behöver komma in från reklamen – en svår balansgång.

Som vanligt när Facebook gör förändringar kommer vi att få läsa på kvällstidningarnas löpsedlar om användare som rasar mot det nya, bloggar och Facebook-grupper kommer att översvämmas av inlägg som kritiserar förändringarna och högljudda användare kommer att hota att lämna Facebook för gott. Förändring är svårt och att så många reagerar starkt när Facebook ändrar är kanske ett tecken på hur stor plats sajten har fått i mångas liv och sociala umgänge.

Själv tycker jag den nya layouten verkar vara en förändring till det bättre och ser fram mot att få den för mitt eget nyhetsflöde.

Detta inlägg kom till ett par timmar för sent och är efterdaterat.

 

Dag 44 i #blogg100